Konspekt lekcji z języka niemieckiego w klasie V Podręcznik: „der, die, das” Prowadzący: Katarzyna Kwaśniewska
Temat: Powtórzenie wiadomości o odmianie czasownika.
Cel ogólny: Powtórzenie odmiany czasowników Cele szczegółowe: Uczeń potrafi: - wymienić zwroty związane z tematyką I rozdziału „Schule” Uczeń umie: - odmienić czasownik regularny w l. pojedynczej i mnogiej - odmienić czasowniki posiłkowe haben i sein - odmienić czasowniki nieregularne: sehen, lesen i sprechen - podać polskie znaczenie tych czasowników - Pomoce dydaktyczne: duży papier, karty z zapisem wyrazów do ćwiczenia „Wörterschlange”
Formy pracy: praca w grupach, indywidualna
Metody pracy: burza mózgów, gra dydaktyczna „Wörterschlange”
Przebieg lekcji:
Część organizacyjna: Powitanie, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu lekcji, zapis na tablicy i w dzienniku.
Część podstawowa: N: Dziś pracę na lekcji rozpoczniemy pracą w grupach. Proszę utworzyć grupy czteroosobowe odwracając się do sąsiednich ławek. Uczniowie tworzą grupy. Nauczyciel każdej grupie daje brystol ze słowem Schule. N: Powtórzmy teraz o czym była mowa w I rozdziale naszego podręcznika? U: O szkole. N: Proszę zatem wypisać na brystolach, jakie słowa, zwroty, kojarzą wam się z tą tematyką. Uczniowie wypisują zapamiętane słownictwo. N: A teraz proszę zakreślić wszystkie czasowniki, które zapisaliście. Uczniowie zakreślają czasowniki. N: Proszę teraz, aby każda grupa zaprezentowała swój asocjogram i przeczytała, jakie czasowniki zaznaczyła. Proszę tez podać ich znaczenie w języku polskim. Przedstawiciel każdej grupy odczytuje czasowniki. N: Teraz również w grupach wykonacie następne ćwiczenie. (zał. nr 1) Tu należy odszukać ukryte czasowniki. Jest ich 15, a wy musicie znaleźć 9. Po odszukaniu odmieniacie ja w formie „du”. Grupa, która najszybciej wykona to ćwiczenie otrzyma plusy. Uczniowie wykonują ćwiczenie w grupach. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi. N: Proszę w parach wykonać to ćwiczenie. (zał. nr 2) Nauczyciel rozdaje karteczki z ćwiczeniem. Uczniowie wykonują je. N: Proszę, kto odczyta hasło? U: Hasło to „Schule” N: Dziękuję, dobrze. To już ostatnie ćwiczenie. Każdy z was wykona je samodzielnie. (zał. nr 3) Nauczyciel rozdaje karteczki z ćwiczeniem. Uczniowie czytają polecenie i rozwiązują ćwiczenie. N: A teraz sprawdźmy odpowiedzi.
Część podsumowująca: Bardzo dobrze pracowaliście na lekcji, a odmiana czasowników została utrwalona. Jako pracę domową proszę wykonać to ćwiczenie (nauczyciel rozdaje karteczki z ćwiczeniem – zał. nr 4). Należy w nim znaleźć 10 czasowników i zapisać ich polskie znaczenie, korzystając w razie potrzeby ze słowniczka w podręczniku. Chętni mogą ułożyć 5 zdań z tymi czasownikami. Dziękuję.
Załącznik nr 2 Połącz osoby z odpowiednią formą czasownika. Zapisz hasło.
1. Ich sprechen E 2. Du lesen U 3. Er lese S 4. Wir siehst C 5. Ihr sieht L 6. Eva und Felix spricht H
Ich gehe in die ......................... ................................ ............................................................. .............................. Załącznik nr 4
W „sałatce wyrazowej“ ukryło się 14 czasowników (poziomo i pionowo). Znajdź przynajmniej 10, zaznacz je i przetłumacz na język polski.
Z B M A C H E N Z T J F S C H W I M M E N Ü L R P A R Ö K D Ö L F R E Ü I M S P R E C H E N R H E S U A E C H A B E N S L E S E N K T L E F E T E S E Y I E E Ü N A N Ü N S I K Ä S E T G H T C X E N Q S E H E N R E K I N F U L U R E I E N E W A S C H E N R L N J N
1. ............................ ........................................... 2. ............................ ........................................... 3. ............................ ........................................... 4. ............................ ........................................... 5. ............................. .......................................... 6. .............................. ......................................... 7. ............................ ........................................... 8. ............................ ........................................... 9. ............................ ........................................... 10. ........................... ..........................................
zał. nr 1 – ćw. 1 str.72, zał nr 3 – ćw 6 str. 75 – „der, die, das Grammatik”, M. Kozubska, E. Krawczyk, L. Zastąpiło, Wydawnictwo szkolne PWN |